Ako je to s platmi učiteľov 3 – financiovanie

17. júna 2016, kdsj1228, Nezaradené

Fakt, že hodinová mzda pedagogického pracovníka nie je na nezanedbateľnej úrovni, vzbudil zaujímavú diskusiu. Boli ohlasy pozitívne, nesúhlasné, ba aj urážlivé, niektorí sa venovali nepodstatným veciam (čo majú stredoškolskí pracovníci právo byť oslovovaní profesor), až po osobné, kde si diskutujúci riešili svoje boľačky. No najviac rezonovala otázka, za čo sú vlastne učitelia platení. A tu musím povedať, že práve to je veľký problém.

Učiteľ svoju plácu poberá na základe hodinovo triedneho systému, škola naňho dos-táva peniaze za žiako-osoby. Vyučujúci v zásade musí svoju prácu urobiť či má v trie-de jedného alebo 40 žiakov. Musí látku odprednášať, so žiakmi ju nacvičiť a preveriť, či ju pochopili. Je zjavné, že niektoré činnosti majú súvis aj s počtom žiakov v skupine, preto je stanovený ich minimálny počet v triede. No škola dostáva peniaze na žiaka, ten však klesá a preto sa dostávajú do problémov. Boli roky, kedy do školy nastupovalo aj 90 – 95 tisíc detí, dnes ich je niekedy sotva polovina. Nás bolo v triede 44, v mojich triedach sme začínali na počte 37, dnes máme aj skupiny s 18 študen-tami, čo je na hranici povolenej predpismi. Peniaze na školu klesajú, čo je dôvod, prečo ich je nedostatok. No na druhej strane stúpa počet škôl. Okrem štátnych sú aj súkromné a cirkevné, preto vzniká boj o žiaka. (teda o peniaze), rovnako to je aj v oblasti vysokých škôl, dnes sú skoro v každom väčšom meste, no úroveň ponúkaného vzdelania je niekedy problematická.

Druhá oblasť odmeňovania pedagógov je náplň ich práce. Boli námietky, či učitelia sú platení iba za prácu so žiakmi, niektorí čitatelia namietali, že vodič autobusu nepoberá peniaze iba za čas vedenia vozidla, či predavačka v obchode za čas strávený za pokladňou. Tento problém rieši pracovná náplň zamestnanca, ktorá by mala byť súčasťou pracovnej zmluvy. Vodič začína pracovný výkon prebratím si kľúčov od vozidla, musí si urobiť kontrolu technického stavu, upratať, natankovať a čo ja viem čo ešte a až potom a vybrať na trasu. No ako uviedol jeden, ani tu nie je platený rovnako. Stačí spomenúť stojné, všetci vieme čo to je. Robotu ukončí podobne až po odovzdanie kľúčov.  Aj pokladníčka začína asi prebratím boxu a skončí jeho vrátením. No učiteľovi začne plynúť pracovná doba zvonením na hodinu a končí rovnakým signálom. Tak to proste je. Jeho platový dekrét sa skladá zo základného úväzku (22 h), nadpočetných (pokiaľ ich má) a špeciálnych úloh, kam sa dajú zaradiť vedenie kabinetu, triednictvo a pod. Áno je to tak, nie je platený za prípravy, „papierovačky“, porady, opravy písomiek a zadaní. Proste platia ho za odučené hodiny. Je jeho vecou, ako trávi prestávky a voľné hodiny. Poznám školy, kde sa snažia udržať pedagógov v robote  aspoň 5 hodín, no je to v rozpore s jeho pracovnou zmluvou, jeho pracovný čas je pohyblivý a určuje ho rozvrh. čo má urobiť riaditeľ školy, keď odídu maturanti? Vyučujúci v končiacich ročníkoch neodučia svoje hodiny, má im znížiť plat?

Sú krajiny, kde sú učitelia rozdelení do kategórií podľa náročnosti vykonávanej práce. Iste (dúfam, že sa neurazia) je pravda, že telocvikár na hodine odvedie iný výkon ako jazykár či učiteľ odborných predmetov. Videl som hodiny TV, kde cvičili 3 žiaci, ostatní sedeli v šatni ako necvičiaci. Podobne matematika, ktorý na hodine nariadil samo štúdium a 40 minút sa pozeral z okna. A to bola, prosím, vzorová hodina pre začínajúcich učiteľov. Môže učiteľ odbehnúť z bežiacej hodiny, samozrejme že áno. Odskočiť si na záchod? Prosím Vás, ukážte mi pracovníka, ktorý by tak neurobil, keď to na neho príde, uteká na záchod a dúfa, že nebude obsadené. A je to jedno či to je šofér alebo predavačka. Tí to však musia urobiť predpísaným spôsobom, no učiteľ jednoducho odíde a dúfa, že nestretne riaditeľa. Poznám viacerých kolegov, pre ktorých odbiehanie z hodiny bolo typické. A nepomohli ani sťažnosti rodičov. Ťažko sa to dá zovšeobecňovať, aj učitelia sú individuálni, majú rožne vlastnosti, rôzny prístup, ale všetci sú platení rovnako. No problémov je dosť a ja som dnes naznačil iba dva z nich. Ako ich riešiť, to si nechám nabudúce.