Založ si blog

Ako je to s platmi učiteľov 3 – financiovanie

Fakt, že hodinová mzda pedagogického pracovníka nie je na nezanedbateľnej úrovni, vzbudil zaujímavú diskusiu. Boli ohlasy pozitívne, nesúhlasné, ba aj urážlivé, niektorí sa venovali nepodstatným veciam (čo majú stredoškolskí pracovníci právo byť oslovovaní profesor), až po osobné, kde si diskutujúci riešili svoje boľačky. No najviac rezonovala otázka, za čo sú vlastne učitelia platení. A tu musím povedať, že práve to je veľký problém.

Učiteľ svoju plácu poberá na základe hodinovo triedneho systému, škola naňho dos-táva peniaze za žiako-osoby. Vyučujúci v zásade musí svoju prácu urobiť či má v trie-de jedného alebo 40 žiakov. Musí látku odprednášať, so žiakmi ju nacvičiť a preveriť, či ju pochopili. Je zjavné, že niektoré činnosti majú súvis aj s počtom žiakov v skupine, preto je stanovený ich minimálny počet v triede. No škola dostáva peniaze na žiaka, ten však klesá a preto sa dostávajú do problémov. Boli roky, kedy do školy nastupovalo aj 90 – 95 tisíc detí, dnes ich je niekedy sotva polovina. Nás bolo v triede 44, v mojich triedach sme začínali na počte 37, dnes máme aj skupiny s 18 študen-tami, čo je na hranici povolenej predpismi. Peniaze na školu klesajú, čo je dôvod, prečo ich je nedostatok. No na druhej strane stúpa počet škôl. Okrem štátnych sú aj súkromné a cirkevné, preto vzniká boj o žiaka. (teda o peniaze), rovnako to je aj v oblasti vysokých škôl, dnes sú skoro v každom väčšom meste, no úroveň ponúkaného vzdelania je niekedy problematická.

Druhá oblasť odmeňovania pedagógov je náplň ich práce. Boli námietky, či učitelia sú platení iba za prácu so žiakmi, niektorí čitatelia namietali, že vodič autobusu nepoberá peniaze iba za čas vedenia vozidla, či predavačka v obchode za čas strávený za pokladňou. Tento problém rieši pracovná náplň zamestnanca, ktorá by mala byť súčasťou pracovnej zmluvy. Vodič začína pracovný výkon prebratím si kľúčov od vozidla, musí si urobiť kontrolu technického stavu, upratať, natankovať a čo ja viem čo ešte a až potom a vybrať na trasu. No ako uviedol jeden, ani tu nie je platený rovnako. Stačí spomenúť stojné, všetci vieme čo to je. Robotu ukončí podobne až po odovzdanie kľúčov.  Aj pokladníčka začína asi prebratím boxu a skončí jeho vrátením. No učiteľovi začne plynúť pracovná doba zvonením na hodinu a končí rovnakým signálom. Tak to proste je. Jeho platový dekrét sa skladá zo základného úväzku (22 h), nadpočetných (pokiaľ ich má) a špeciálnych úloh, kam sa dajú zaradiť vedenie kabinetu, triednictvo a pod. Áno je to tak, nie je platený za prípravy, “papierovačky”, porady, opravy písomiek a zadaní. Proste platia ho za odučené hodiny. Je jeho vecou, ako trávi prestávky a voľné hodiny. Poznám školy, kde sa snažia udržať pedagógov v robote  aspoň 5 hodín, no je to v rozpore s jeho pracovnou zmluvou, jeho pracovný čas je pohyblivý a určuje ho rozvrh. čo má urobiť riaditeľ školy, keď odídu maturanti? Vyučujúci v končiacich ročníkoch neodučia svoje hodiny, má im znížiť plat?

Sú krajiny, kde sú učitelia rozdelení do kategórií podľa náročnosti vykonávanej práce. Iste (dúfam, že sa neurazia) je pravda, že telocvikár na hodine odvedie iný výkon ako jazykár či učiteľ odborných predmetov. Videl som hodiny TV, kde cvičili 3 žiaci, ostatní sedeli v šatni ako necvičiaci. Podobne matematika, ktorý na hodine nariadil samo štúdium a 40 minút sa pozeral z okna. A to bola, prosím, vzorová hodina pre začínajúcich učiteľov. Môže učiteľ odbehnúť z bežiacej hodiny, samozrejme že áno. Odskočiť si na záchod? Prosím Vás, ukážte mi pracovníka, ktorý by tak neurobil, keď to na neho príde, uteká na záchod a dúfa, že nebude obsadené. A je to jedno či to je šofér alebo predavačka. Tí to však musia urobiť predpísaným spôsobom, no učiteľ jednoducho odíde a dúfa, že nestretne riaditeľa. Poznám viacerých kolegov, pre ktorých odbiehanie z hodiny bolo typické. A nepomohli ani sťažnosti rodičov. Ťažko sa to dá zovšeobecňovať, aj učitelia sú individuálni, majú rožne vlastnosti, rôzny prístup, ale všetci sú platení rovnako. No problémov je dosť a ja som dnes naznačil iba dva z nich. Ako ich riešiť, to si nechám nabudúce.

Aká je alternatíva opozície

16.08.2017

Momentálna koaličná kríza je využívaná opozíciu k volaniu po predčasných voľbách a prevzatí moci práve dnes opozičnými stranami. Vládu nazývajú nefunkčným zlepencom a sľubujú stabilitu viac »

Malosť veľkých

25.06.2017

To, čo predviedli včera funkcionári a reprezentanti dvoch silných federácií na MS U21 v Poľsku, by nemalo zostať bez odozvy. Pred ich vzájomným zápasom teoretici počítali možnosti, za ktorých viac »

AAAaito Sľubotechna

26.04.2017

Ako každý muž uvažujem občas o modernizácii svojho vozového parku. Preto som zašiel na stránky predajcov áut, aby som zistil možnosti. Nové boli cenovo nad mojimi možnosťami, teda som pozeral viac »

pariz, protest, demonstracia

Tisíce ľudí opäť demonštrovali v Paríži proti reforme trhu práce

23.09.2017 23:08

Protest zorganizoval ľavicový politik a neúspešný kandidát na prezidenta Jean-Luc Mélenchon.

de Maiziére

De Maiziére: Nemecká kontrarozviedka sleduje členov protiimigračnej AfD

23.09.2017 21:24

Dôvodom sledovania členov Alternatívy pre Nemecko (AfD) je, aby sa zistilo, či na seba v strane nestrhávajú extrémistov s protiústavnými cieľmi.

zena, mexiko, zemetrasenie

Trápenie Mexika pokračuje, krajinu zasiahli ďalšie otrasy

23.09.2017 20:31

Vo chvíli, keď záchranári pokračujú v prehľadávaní trosiek po ničivých utorkových otrasoch, zasiahlo Mexiko ďalšie silné zemetrasenie, tentoraz o sile 6,2 stupňa.

Londýn, práca, Británia, profesia

Londýnčania chcú zachrániť Uber. Petícia má pol milióna podpisov

23.09.2017 16:44

Petícia proti rozhodnutiu úradníkov v Londýne neobnoviť prevádzkovú licenciu spoločnosti Uber získala už 520-tisíc podpisov.

Štatistiky blogu

Počet článkov: 22
Celková čítanosť: 32631x
Priemerná čítanosť článkov: 1483x

Autor blogu

Kategórie